Модел Т

Модел T
Форд Модел T през 1910 година
Конвейерна линия в завода на Форд през 1913 година
На 1 октомври 1908 година Форд пуска на пазара своя Модел T, който се превръща в изключителен успех, ставайки първият масово произвеждан модел автомобили и утвърждава компанията като лидер в автомобилната промишленост.[9] Воланът е разположен отляво, което и другите компании скоро почват да копират. Целият двигател и трансмисията са затворени, четирите цилиндъра на мотора са отлети като един общ блок, а окачването е с две полуелиптични пружини. Колата е лесна за управление и с проста и евтина поддръжка. През 1908 година цената ѝ е едва 825 долара и намалява през всяка следваща година, което прави моделът толкова популярен, че до 20-те години преобладаващата част от американските шофьори се учат да шофират с Модел Т.
Хенри Форд организира широка рекламна кампания в Детройт, като във всеки вестник се публикуват репортажи и реклами за новия продукт. Създадената мрежа от местни дилъри дава възможност колата да бъде купена в практически всеки град на Северна Америка. Дилърите са независими предприятия, организирани на принципа на франчайзинга и полагат значителни усилия за популяризирането не само на марката Форд, но и на самата идея за използването на автомобила. В цялата страна се появяват автомобилни клубове, които помагат на новите шофьори и окуражават автомобилния туризъм. От самото начало една от целите на Форд е да продава автомобила на селяните, които го използват по работа. В резултат на тези усилия продажбите нарастват рязко, като в продължение на няколко години се удвояват спрямо предходната година.
Стремейки се непрекъснато към по-голяма ефективност и по-ниска себестойност, през 1913 година Хенри Форд въвежда в заводите си конвейера, който довежда до силно нарастване на производителността. Въпреки че често идеята за това нововъведение е приписвана на самия Форд, в действителност конвейерът е разработен от неговите служители Кларънс Ейвъри, Питър Мартин, Чарлс Соренсен и Чайлд Уилс. През 1911 година Хенри Форд е и един от първите инвеститори на състезанието Инди 500.
През 1914 година броят на продадените автомобили от Модел T надхвърля четвърт милион. През 1916 година цената на базовия модел е намалена на 360 долара, а продажбите достигат 472 хиляди броя. Преизчислена през индекса на потребителските цени тази цена съответства на 7020 долара от 2008 година. През 1918 година половината от всички автомобили в Съединените щати са Форд Модел T, който продължава да се продава с много ограничен набор от опции. Както пише Форд в своята автобиография, „всеки клиент може да има кола в цвят по свой избор, стига той да е черен“. Преди въвеждането на конвейера, който налага черния цвят, поради по-бързото му изсъхване, Модел T се продава и в други цветове, включително в червено. Конструкцията на Модел T е енергично популяризирана и защитавана от Хенри Форд и производството му продължава до 1927 година, като общият брой на произведените коли достига 15 007 034 броя, рекорд, достигнат едва 19 години след въвеждането на модела и останал ненадминат през следващите 45 години.
По искане на президента Удроу Уилсън през 1918 година Хенри Форд се кандидатира от името на Демократическата партия за сенатор от щата Мичиган. Въпреки че по това време страната участва в Първата световна война, той издига пацифистка програма и поддържа активно идеята на Уилсън за създаване на Общество на народите.
През декември 1918 година Хенри Форд се оттегля от поста президент на Форд Мотър Къмпани и мястото му е заето от неговия син Едсъл Форд. Той основава нова компания, Хенри Форд и син, и демонстративно се премества в нея заедно с най-добрите си служители. Целта му е да предизвика паника сред акционерите на Форд Мотър Къмпани и да изкупи дяловете им в компанията. Ходът се оказва успешен и Хенри и Едсъл Форд придобиват пълен контрол над Форд Мотър Къмпани.